Crowne Plaza stimuleert creativiteit bij haar klanten

Win tijd met je business trips

Hoeveel tijd verlies je niet met business trips? Inchecken, wachten, boarden, vlucht, hotel. Vooral de tijd in het hotel wordt vaak als tijdverlies aanzien. Hierop heeft Crowne Plaza iets gevonden

Verleden week kreeg ik zo’n typische e-mail met hotelpromoties. Hieronder vind je een citaat uit de mail:

“IHG (InterContinental Hotels Group) heeft een ruim aanbod aan vergaderfaciliteiten - van praktisch en comfortabel tot luxueus. In Benelux kunt u kiezen uit 28 hotels in 16 steden. Dankzij de IHG MICE Newsletter blijft u steeds op de hoogte van onze promo’s en laatste nieuwtjes. Veel leesplezier!”

Normaal zou ik zo’n mail nooit openen, maar een marketeer-dier als mezelf moet zo af en toe, voor de goede (creatieve) zaak, een inspanning leveren. Ik klik dus door naar de newsletter en wat lees ik onderaan?


Crowne Plaza Hotels & Resorts heeft via marktonderzoek haar klanten bevraagd rond creativiteit. Zo vroegen ze op welk moment van de dag zij zich het creatiefst voelen. De belangrijkste resultaten:

  • Rond 22.04 u. zijn de meesten op hun creatieve piek.
  • Het minst creatieve moment van de dag: 16.33 u.
  • 58% vergeet al eens een idee door het niet meteen op te schrijven.
  • Vrouwen zijn beter in het noteren en dus onthouden van hun creatieve hersenkronkels.
  • De meeste ideeën belanden op een servet, gevolgd door rekeningen en sigarettenpakken.
  • 44% krijgt de beste invallen onder de douche.
  • Eén derde van de respondenten verlaat de werkruimte om nieuwe ideeën te krijgen.

Met dit onderzoek wil de hotelketen haar diensten nog beter afstemmen op haar klanten. Zo werden bijvoorbeeld de Think Notes van Stefan Sagmeister ontworpen: kunstzinnige notablokjes met voldoende witruimte om geniale ideeën meteen te kunnen neerpennen.”

Daarnaast heeft Crowne Plaza een heel gamma producten laten ontwikkelen om de creativiteit van de zakenman of -vrouw niet verloren te laten gaan. Inspire Boards, Think Boxes, Think Notes, Think Cards en een Ball of Whacks. Wat rare namen, maar wel een knap staaltje van meedenken met je klantendoelgroep.

Naar de Crowne Plaza Think Tank.

Wat kunnen we hieruit leren?

  • Probeer u in te leven vanuit de leef- en werkwereld uw klanten.
  • Ga zelf eens aan de andere kant van het speelveld staan en neem uw eigen process flow kritisch onder de loep. Ook tevredenheidsenquêtes of specifiekere bevragingen kunnen hierin een interessante rol spelen.
  • Tracht hieruit besluiten te trekken met betrekking tot de SWOTs van uw merk en de behoeften van uw klanten.
  • Probeer uw zwakke punten om te buigen, opportuniteiten te benutten en speel in op (latente) behoeften van uw klanten.