Mass customization bij Ikea

ikea-personalisatieHet personaliseren van items is inmiddels een ontwikkeling die niet meer weg te denken is uit de hedendaagse marketingacties. Maar als een retailer gespecialiseerd in massaproductie een actie doet met personalisatie is dat toch nog altijd opvallend. Sta daarom even stil bij de actie van Ikea Duitsland rondom haar catalogus.

In diverse winkelcentra in 24 steden is er een exacte copie nagebouwd van de cover van de catalogus. Shoppers werden uitgenodigd om binnen deze setting op de foto te gaan voor een persoonlijke cover.
5 dagen later kon men dan een persoonlijk exemplaar ophalen bij de dichtsbijzijnde IKEA vestiging. De belangrijkste doelstellingen van de actie naast uiteraard de nodige publiciteit: het verhogen van de bewaarfunctie, het tonen van de catalogus aan vrienden en het vaker inkijken van de catalogus.

In totaal zijn er 7120 mensen op de foto gegaan, waarvan er 4039 hun persoonlijke exemplaar hebben opgehaald.
Een conversie van 57%. Geen slechte score als je ‘t mij vraagt.

Een leuke en sympathiek actie die ik jullie niet wilde onthouden. Zie voor een impressie ook onderstaande video.
Een volgende stap is dat iedereen zijn catalogus kan customizen en ook de inhoud kan aanpassen. Heb je geen kids dan kunnen de kinderkamerpagina’s gevuld worden met bijvoorbeeld meer keukenpagina’s.

httpv://www.youtube.com/watch?v=HPl9ZqvXEFg