Buurtwinkel vs. Albert Heijn: 1-0

troefmarktJe kent ze wel, de Panini-stickers met afbeeldingen van voetballers die je kon sparen bij Cha Cha-koeken. Mama’s worden over de grens bijna gechanteerd om bij Albert Heijn te gaan winkelen, want zo kunnen de kids hun stickerverzameling vervolledigen. En dat heeft een aardige omzetstijging als resultaat. Je zou denken dat de lokale supermarkt daar niet tegen op kan, maar Troefmarkt, de dorpswinkel van Sint-Hubert, is het levende bewijs dat niets minder waar is.

Troefmarkt heeft het idee aangepast op maat van zijn dorpje. Stefan Kremers, eigenaar van de superette, liet alle elftallen van de lokale voetbalclub fotograferen: jongens en meisjes van de jeugdteam, veteranen, alle vrijwilligers, scheidsrechters en trainers, 238 in totaal. Daarvan werden 40000 stickers gedrukt die nu verzameld kunnen worden.
Per 10 euro aan boodschappen krijgt de klant een zakje met 4 prentjes. Daarbij staat er elke week een product in de kijker dat je extra stickers oplevert.
Het resultaat van deze actie: de omzet van de Troefmarkt is met meer dan 15% gestegen en de verkoop van de producten waarmee je extra stickers verdient is zelfs verdubbeld.

Leuk om te zien dat een kleine superette een grote keten de loef weet af te steken.

Bron: Flanders DC