Hoe USP’s communiceren: case Auris Hybride

toyota-auris-hybrid1Leuke actie van het Brusselse bureau Happiness voor hun klant Toyota.

Het communiceren van productvoordelen is vaak een probleem. Zeker in de autowereld waar elk merk, buiten hun merkperceptie, weinig tijd en energie stopt in productvoordelen (waarop verschillen de meeste merken trouwens nog vandaag de dag?). Toyota doet dit en wel via een online wedstrijd te organiseren. Maar deze keer is het niet zomaar een online wedstrijd, het is er een die nooit gewonnen kan worden …

Een online wedstrijd organiseren is ongetwijfeld een mooie vorm van digitale marketing. De prijs in de wedstrijd van Toyota: een fonkelnieuwe Auris Hybride. Op het eerste zicht misschien niet zo bijzonder, gezien het feit dat er af en toe wedstrijden zijn met een auto als hoofdprijs. Wat wel bijzonder is, is dat bij deze wedstrijd het gewoonweg onmogelijk is om de Auris Hybride te winnen.

Hoe zit deze wedstrijd dan wel in elkaar? Wel, het doel bestaat eruit een auto te vinden op de Belgische markt die beter scoort dan de Toyota Auris op zijn vijf pluspunten:

1) Kracht en zuinigheid: 136 pk puur plezier met slechts 89 g C02/km en 3,8 l/100 km. Misschien de Polo Blue motion die hier in de buurt komt?

2) Besparingen: de Auris heeft een onklopbare lanceringsprijs, vanaf € 18.999, met ecopremie van 15% en recyclagepremie inbegrepen. Valt best mee voor een gloednieuwe hybride.

3) Comfort: meest complete standaarduitrusting in zijn segment (automatische airco, lichtmetalen velgen, cruise control,…). Mmm, niet slecht.

4) Respect voor het milieu: revolutionair lage uitstoot (CO2, NOx en fijn stof) in zijn segment. Blijkt inderdaad te kloppen.

5) Garantie: de enige met een garantie tot 8 jaar (5 jaar Toyota garantie en 8 jaar op de elementen van het hybridesysteem. Sorry Kia, maar hier kunnen zelfs jullie niet aan tippen.

 

Tijdens het overlopen van de actievoorwaarden, werd het duidelijk dat je deze auto gewoonweg niet kan winnen! Er zijn geen auto’s op de markt te vinden met een vergelijkbare garantie…

 

In elk geval, ik vind het slim en origineel gevonden van Happiness om mensen zelf te laten ondervinden dat de verschillende usp’s effectief ook usp’s zijn. Je kan eventjes gaan dromen en hopen dat je stiekem toch een auto vindt die beter scoort, maar op het einde van je zoektocht zal je je realiseren dat deze auto best wel uniek is.

 

Toyota heeft misschien het imago nogal saai te zijn en ze hebben het de laatste tijd zwaar te verduren gehad, maar dit frisse concept is best te pruimen.

Dit moet trouwens zowat de eerste wedstrijd zijn zonder prijs. Bekijk ook even het reglement en het deelnemingsformulier, vier pagina’s lang en doodserieus. Die mannen/vrouwen hebben wel echt veel moeite gedaan voor niets. Veel succes aan de deelnemers.

By the way, als iemand van Toyota dit leest: indien jullie ooit een wedstrijd organiseren waarbij je wél een Auris Hybride kan winnen, contacteer me dan. Ik ben geïnteresseerd :-)